Mannen och macken

Vid böljande sädesfält och en skön och slingrande väg 13 en vacker sommareftermiddag körde jag norrut i Skåne, plötsligt fick jag se denna kvarleva från bilismens guldålder dyka upp bakom en mjuk kurva. En nostalgikers hjärta pumpar till lite extra.

mannen-och-macken_P7059370

Tänkte att här är det en annan nostalgiker som vet att bevara det som många av oss gillar – en genuin mack! Jag svängde över vägen och in på planen och tog några bilder från olika vinklar.

mannen-och-macken_P7059371

Jag står och drömmer mig bort i tankar om hur det en gång sett ut, hur läget intill väg 13 är helt perfekt och med ett underbart landskap runt om , grusvägar sligrar sig in över fälten och jag skymtar en väderkvarn bakom gården.
En härlig plats att ha sin försörjning på. Rätt som det är står en man vid bilen. Så jag förklarade för mannen varför jag fotograferade.

mannen-och-macken_P7059372

mannen-och-macken_P7059374

Mannen förstod mitt intresse för gamla mackar, men förklarade att macken var i full drift så någon relik är det inte, det är bara att fylla upp VW:n sa han. Han berättade att det mest är bränsle till bönderna runt omkring som säljs numera, men förr då var det en fin BP-mack. Skulle det knipa sa kunde han nog sätta upp macken som det såg ut en gång för prylarna fanns.

mannen-och-macken_P7059373

Jag sa att han nog skulle försöka få upp den gamla BP skylten på stolpen vid vägen, men nja det blir lite mycket krångel sa han, dessutom är det ett annat bolag som levererar bränsle numera. Det hade funnits ritningar till en större mackbyggnad med kiosk också, på den tiden då BP vill vara med och styra. Jag tackade för den lilla pratstunden och fortsatte på väg 13.

mannen-och-macken_P7059376

(fritt tolkat av samtalet)

3 thoughts on “Mannen och macken

  1. Åke 2016-04-15 / 11:55

    Så vackert!!! Man blir riktigt rörd 🙂

    Gilla

  2. Tony 2016-04-15 / 15:05

    Ja det är ett fint minne.

    Gilla

Kommentera

