Jag som plåtar termosen

nikon-p7000Det är kanske dags att presentera min trotjänare och resekamrat – Nikon Coolpix P7000. Kameran och modellen är ett par år nu, före denna hade jag en Nikon P5000 som också var resekamrat. Min Nikon har följt med nästan dagligen under arbetet och lika ofta på fritiden, den har behandlats med eftertanke men inte varsamt.

Jag är uppe i ett antal tusen bilder tagna med denna kamera, vintertid hänger den dagligen runt halsen under jackan och ibland i jackfickan. Eller som på bilden på instrumentbrädan i bilen och den fungerar fortfarande lika bra. Många av bilderna du sett här på sidan är tagna med denna kamera, nästan alla vinterbilder på senare tid.

Jag tycker det är en perfekt resekamera där kvaliteten på bild och kamera passar mig och där en systemkamera ofta inte tillför något.
Modellen är Nikons högsta steg i kompaktkameramodellerna och den är ganska tung, robust och inte speciellt liten, men greppvänlig.

Jag gillar: Att den tål ganska mycket. Att den har ett bra zoomomfång 28-200mm, där 200 läget verkligen ger bra bilder. Att den ger ”rena” bilder speciellt vintertid och i mulet väder. Att den har en bra närbildsgräns. Att den i mitt tycke ger ganska lite brus. Att den kort och gott ger välexponerade och skarpa bilder, mer än tillräckligt för en fotowebbsida av mitt snitt.
Det som kunde vara bättre: Att den har en tendens att onaturligt förstärka grönska sommartid, om man inte justerar.

Modellen som konkurrerar är Canons G-serie, ex. G11, G12 eller nya G15.

Ser att de säljer ut Nikon Coolpix P7100 alltså modellen efter till ett pris av 2.495:-, vilket är under halva nypriset. Där nypriset brukar ligga på ca 5.500:-. Senaste modellen heter Nikon P7700.

Kommentera

