Ju mindre desto bättre

nex-5n_vs_e-620Vilken är den ultimata fotoutrustningen? Just nu funderar jag på det. Det finns väl inget lätt och entydigt svar på det, men mina och många andras tankar är kanske en utrustning man har med sig och där det blir bilder tagna. En utrustning där inte ens tanken kommer upp om du skall ta med kameran idag eller inte. En utrustning som inte hindrar dig att göra annat än att bara vara ute på fotograferingstråk.
När man börjar fokusera på sina fotoprylar och fotoutrustning blir det sällan speciellt många eller bra bilder tagna, när kameran är viktigare än bilden och att se motiven då skall man stanna upp och tänka efter.
När jag en gång började med digital fotografering visste jag att min systemkamerautrustning skulle bestå av ett litet behändigt kamerahus med ett par objektiv, vis av erfarenhet från min analoga utrustning. Därför blev det Olympus 4/3 systemet som på den tiden hade marknadens minsta system och var tålig och robust byggd. Åren har gått och som ni ser stannade det inte vid mina bestämda tankar om ett hus och 2 objektiv. Av olika anledningar har utrustningen växt under de 4-5 år jag haft Olympus. Min senaste Olympus en E-620 ovan (batteripacken är annars aldrig påmonterad) med normalzoom och blixt ter sig ganska klumpig i jämförelse med den ett år gamla Sony NEX-5n med normalzoom och blixt som jag fått låna för att ordentligt prova.

DSCN0747
Olympus har i stort sett övergett spegelreflexsystemet till förmån för små spegellösa kamerasystem. Dessutom har nya tillverkare kommit fram med fina lösningar på små bra system, där tråkigt nog Nikon och Canon i stort sett fortfarande trampar på med sin storlek och form på kamerahus och objektiv.

Som sagt utvecklingen står inte still och det som en gång var litet och behändigt är nu stort och klumpigt och storlek har inget med bildkvalitet att göra längre.
Bildkvaliteten på Sony Nex-5n är det sannerligen inget fel på och Nex-modellerna är ju topptestade på den punkten i alla fotomagasin. Storleken på kamerahuset är otroligt litet och behändigt med tanke på att det sitter en APS-C sensor i huset. Det som känns lite svårt för mig just nu är att inställningar sker i displaymenyn och inte via knappar och att det saknas sökare. Jag använder visserligen dagligen min Nikon kompaktkamera och på den kollar jag enbart på displayen vid fotograferingen. Bildförhållandet 4:3 mot APS-C 3:2 känns också ovant så här i början av provperioden.

Hur som helst, Olympusutrustningen har börjat avyttrats och det som finns kvar är det som finns på första bilden och ett par fina långzoomar. Att det blir en spegellös systemkamera är väl spikat men inte vilket märke det blir. Kanske får jag blunda för vissa praktiska hinder till förmån för en riktigt fin bildkvalitet även på höga ISO som denna Sony har. För det tas inga bilder när kameran ligger kvar hemma i hyllan.

Har du tankar på min tankar?

Kommentera

