This is Tom Jones

tom-jones-lp-1tom-jones-lp-2Ni som var med på slutet av 60-talet och början av 70-talet kanske såg This is Tom Jones på TV. Tom Jones på en scen omgärdad av kvinnor i alla åldrar i publiken. Kanske såg man någon stackars man i publiken, men det kommer jag inte ihåg. Här är i vart fall några låtar från en av hand shower så ni inte famlar i blindo 🙂 Land of 1000 dances och Treat her Right från This is Tom Jones TV-show runt 1969.
Hur hippt var det då att en grabb i tonåren gillade Tom Jones och satt och kollade in denna show på TV, säkert ganska ohippt kanske på gränsen till töntvarning. Men skall jag nu göra ett inlägg om artister jag lyssnat på och LP jag köpt så får det bli den brutala sanning.
tom-jones-lp-4
Till mitt försvar kan jag säga att jag inte var helt bakom flötet då det gällde musik och vad som var inne på den tiden. Redan från 1965-66 som 9-10 åring hade jag ganska bra koll på hitlåtarna på Tio i Topp, Kvällstoppen och Svensktoppen eftersom jag spelade in mycket av hitsen på en rullbandspelare. Så hur det än var så köptes Tom Jones album på den tiden fram till hans LP Close Up från 1972. Där gick gränsen då för Tom Jones och även nu 2013. På senare tid har jag kompletterat samlingen med de tidiga albumen så nu är den nog komplett fram till just 1972.
Under mitten av 70-talet och under 80-talet försvann Tom Jones för mig och säkert för många andra då Las Vegasshowerna tog över.
Men under 90-talet kom han igen, med hitlåtar som Kiss och Sex Bomb och Burning Down the House.
2002 tog han tag i den gamla blueslåten Black Betty, och återigen var Tom Jones ganska cool, tycker jag.

tom-jones-lp-3

Kommentera

