Polaroid Land Camera 1000

Jag vet inte hur stort genomslag Polaroidsystemet fick och jag har aldrig fotat med det. Nu för tiden är väl Polaroidbildformatet ”inne” i.o.m. Instagram. Man behöver inte så stor fantasi för att se var Instagram hämtade inspiration till sin logga och sina bildfilter. Denna kamera hittade jag i en loppislåda. Jag blev överraskad när jag såg att denna modell lanserades så sent som 1977. När jag riggade upp mina Singel och EP album som fotorekvisita och fond trodde jag den var tillverkad 1967.

Polaroid Land Camera 1000

Polaroid Land Camera 1000

Kameran laddades med en SX70 filmkassett som innehöll 10 bilder. I kassetten fanns också batteri som försörjde kamerans funktioner. Kameran var enklast tänkbara med en (1) plastlins och fixfokus, vredet till höger om objektivet är en ljusmätare och exponeringsjustering. Filmerna har slutat tillverkas, men sedan 1 år tillbaka har ett gäng Polaroidintresserade börjat tillverka ny SX70film nu kallas den PX70. Kolla den lilla filmen här.

2 thoughts on “Polaroid Land Camera 1000

  1. Scaniatjejen 2014-08-27 / 20:41

    Coola bilder och intressant info! Minns att en bekant till familjen hade en sån kamera när jag var liten och att vi tyckte att den var så häftig.=)

    Gilla

  2. Hanna 2014-08-27 / 22:35

    Jag gillar retrokänslan, men också tanken på att kunna få bilden i handen. I dag tas det selfies och andra ”tillfälle-bilder”, men de förblir oftast i telefonen. Samtidigt är en telefon smidigare att bära med sig, ingen vettig människa skulle bära runt på en Polaroid-kamera i dag, såvida det inte är vid ett väldigt speciellt tillfälle. Ja, du förstår hur jag tänker…

    Gilla

Kommentera

