Self Portrait

DSC06185//embedr.flickr.com/assets/client-code.js

Att jag under lång tid gillat att fota denna typ av bilder har kanske inte undgått de som kikat in på mina sidor då och då.
Gatufoto med lite mer närgånget på personer än vad ”Street Photo” kanske egentligen handlar om.
Men nu känner jag att jag blir mer och mer kräsen på motiven (personerna) i mitt sätt att fota.
Förr kunde man slänga upp kameran och fota första bästa person som stack ute lite extra, men nu känner jag att det skall mycket till innan jag fotar en person och helst skall de då göra något udda eller skoj, ungefär som på bilden ovan.

Jag har nu varit i Stockholm, Malmö och Köpenhamn under de senaste ca 10 dagarna och verkligen gått in för Gatufoto, men antalet bilder och vad som blir kvar av dessa i slutändan blir färre och färre.
Men man får inte ge upp, det gäller bara att hitta nya idéer och se nya fotomotiv när de gamla börjar tryta. 🙂
Tjejen har tagit selfiefotot ett steg längre, det verkar som hon parkopplat en ”actionfilmkamera” till sin mobil och ser resultatet av sin selfie där.

DSC06186//embedr.flickr.com/assets/client-code.js

4 thoughts on “Self Portrait

  1. Anita / Malta 2015-06-11 / 19:27

    Ja, gatufotografering är ett kapitel för sig. Klart mer intressant om det händer något aktivt med personen på bilden, som här. Ett perfekt exempel och en väldigt lyckad bild 🙂

    Gilla

  2. Hanna 2015-06-12 / 00:01

    Det är nog första gången jag ser en selfie-pinne användas. 🙂

    Det där med vilka som är intressanta att fota och inte är lite av ett dilemma. Jag kan tycka som du att jag helst vill fånga de som gör något speciellt, det är ju höjdpunkten om det sker, samtidigt som jag skjuter mycket från höften (som du vet) och då fångar det jag fångar. Naturligtvis riktar jag inte kameran och trycker av om jag inte ser något intressant, men jag tror att man kan fånga mycket häftigt om man inte tänker så mycket, inte ”väntar in” för mycket, om du förstår vad jag menar. Samtidigt kan det bli tråkigt med ”bara” vanligt folk som passerar förbi. Hur som helst är det ju dokumentärt, oavsett om personen sticker ut eller inte, det är nog därför som många väljer svartvitt i sina gatufoton, att det ska vara dokumentärt, att attributen inte ska ta över för mycket.

    Snygg layout på sidan förresten 🙂

    Gilla

  3. Tony 2015-06-12 / 06:33

    Jag förstår precis och det är kanske lite åt det hållet jag kommer att försöka ta mig. Lite mer av gatufoto och inte så mycket ”porträtt”.

    Gilla

Kommentera

