Svenska Kort

Svenska Kort

När jag promenerade Hornsgatan västerut såg jag den gamla Kodakskylten på fasaden och kom ihåg att jag besökt denna butik för minst 30 år sedan och då kollat på den tidens nya fina eller lätt begagnade Nikonkameror som F2, F3, FM, FE.
Jag tänkte att det kanske är dags att fotodokumentera denna Kodakskylt som var så vanlig förr i tiden.
Jag kollade i skyltfönstet och in genom dörren som stod öppen och därinne öppnade sig hela den analoga fotohimlen.
Jag frågade ”Sankte Per” om jag fick komma in och bara för en stund insupa atmosfären i detta himmelrike, det gick alldeles utmärkt sa mannen som visade sig heta Gert.
Där inne fanns drivor med kameror och objektiv från den analoga tiden, det mesta var från 60-70-talen.
Jag fick en redogörelse om det mesta inom fotohistorien och att Gert hade haft butiken i 35 år. Det visade sig att den digitala tiden kanske inte var vad Gert var allra mest begeistrad av.
Utom kanske kameran Ricoh GR, som han tyckte var en kamera som höll klassen, jag kunde flika in lite om GR-eran, lite om det analoga inom Nikon och lite allmänt om den analog fototiden så det blev en stunds samtal, vilket var riktigt skoj. Jag frågade vad han skulle ha för en Nikon F med Photomic… men de var inte till salu sa han.
När det gäller att samla kameror på hyllan så hade jag här mött min överman hundrafalt. Jag tackade Gert för pratstunden och att jag fått träda in i hans analoga himmelrike om än för en liten stund, och steg ut i den kalla hårda verkligheten på Hornsgatan igen.
Jag vände mig om och tog en sista koll på allt det varma mysiga där inne.

4 thoughts on “Svenska Kort

  1. Åke 2015-10-08 / 07:18

    Måste ha varit bättre än på självaste julaftonen!!! Denna butik ska Åke besöka nästa gång mina 44:or spatserar i huvudstaden 🙂

    Gilla

  2. Tony 2015-10-08 / 09:40

    Ja det var skoj. Passa på att besöka.

    Gilla

  3. Oliver 2015-10-08 / 09:56

    Håller med Åke! Din fantastiskt fina bild av himmelriket lockar verkligen till ett besök.

    Gilla

  4. TD 2015-10-08 / 10:06

    Tack Oliver!

    Gilla

Kommentera

