Elvis till söndagskaffet

elvis-50sKanske skulle detta inlägg med Elvis Presley varit nummer 1 i min lilla rundvandring bland vinyler och musikminnen.
Redan 1959 på konvolutet till Elvis Gold Records Vol 2 hävdade RCA att 50,000,000 Elvis Fans Can’t Be Wrong, på den tiden var jag kanske inte en av dessa 50 miljoner fans, men runt 1963-64 som 7-8-åring kan man nog säga att jag var det, för då spisade jag Elvis singlar och EP. Mitt lilla spisarparty skedde hos mina morföräldrar och där fanns en stor radiogrammofon i vardagsrummet och ett gäng av Elvis 50-tals singlar och EP.
Nu var det väl inte morföräldrarna som var Elvisfans utan ett par av mina morbröder som lämnat kvar en bunt med vinyler. Till söndagskaffet terroriserade jag släkten med att spela Elvis om och om igen. Jag satt framför den stora grammofonhögtalaren med dörren till skivspelaren öppen och staplade singlar på pinnen till grammofonen. En sådan där hög matarpinne med mekanisk spärr som satt i centrumhålet och för varje färdigspelad singel så släpptes en ny skiva ned på tallriken och pickuparmen gick fram och började spela den och så fortsatte det tills min lilla Elvisstapel var färdigspelad så vände på jag platthögen och spelade B-sidorna.
the-complete-masters-50s_60s
Under mitten och sena 60-talet blev det väl mer koll på pophitsen i Tio i Topp och liknande program som spelades in på min rullbandspelare. Men när jag började tjäna egna pengar försökte jag samla på mig Elvis LP utgivningar i den takt jag hade råd med.
1977 när Elvis dog var det givetvis slut med nya originalalbum och återutgivningarna tog vid. Det fasta antalet låtar Elvis spelade in under sitt liv stuvades nu om i all oändlighet, och RCA hittade alltid minsta gemensamma nämnare till att kunna återigen ge ut en samlingsplatta med sin Goldenboy Elvis. Elvis är nog fortfarande en av skivbolagets största guldkalvar, 36 år efter hans död. Under sena 80-talet sålde jag av det mesta av mina Elvisplattor.
the-complete-masters-50s-60s
elvis-is-back-1960Under 90-talet kom faktiskt två riktigt bra boxar med alla masterinspelningar gjorda av Elvis. The Complete 50s Masters, där alla studioinspelningar är remastrade och utan elektronisk stereopålägg som RCA envisades med en tid på Elvis monoinspelningar då stereoanläggningarna kom och skivköparna ville ha stereoljud. Efter något år kom The Essential 60s Masters och den är lika bra den, båda med en booklet med bilder och fakta om varje låt. Har man dessa två boxar har man allt Elvis gjorde under dessa två decennier, det finns en liknande 70-talsbox också. Boxarna var dyra när de kom och jag tror man hittar dem i en något omgjord box men lika bra och mycket billigare.

Jag är ett fan av 60-tals Elvis, och då snackar jag inte filmer och filmmusiken. Elvis i studion på 60-talet var mycket bra även om många glömmer bort denna del av 60-talets Elvis. Så 60-tals boxen är min favorit.

Skall jag välja en original-LP så blir det Elvis is back från 1960, det är kvalitet rakt igenom, musiker, inspelning, ljudbild… allt!
Elvis 3-4 LP under sena 60-talet var också otroligt bra.

Med åren har Elvis mer och mer placerats i periferin av mig, kanske har jag lyssnat för mycket under 60-70-talen.

Kommentera

