En dag i tunnelbanan – T Centralen

Från station Svedmyra in mot T-centralen.

DSC_2566-svedmyra

Väl i T-centralen tar man sig ned via rulltappor till Blå Linjen som ligger 40 meter under marknivå.
Fakta om konstverken: Blå bladrankor och blommor och silhuetter av byggnadsarbetare av Per Olov Ultvedt.
Vid gångtunneln med rullbandet har olika konstnärer gjort målningar som byts ut emellanåt, bland annat av Ola Billgren, Jan Håfström, Olle Kåks, och Ulla Wiggen.
Carl Fredrik Reuterswärd, ”Take the A-train”, 1984.
Sedan hösten 2011 sitter längs väggarna vid rullbandet i blå gången information kring Citybanan samt ett bildcollage med ett stort antal fotografier över T-centralen med dess omgivningar under hela perioden från dåtid (50-tal) till nutid.

t-centralen-bla-linjen-DSC_2570

Via rullband

t-centralen-bla-linjen-DSC_2572

Via några rulltrappor igen.

t-centralen-bla-linjen-DSC_2574
t-centralen-bla-linjen-DSC_2578
t-centralen-bla-linjen-DSC_2579
t-centralen-bla-linjen-DSC_2581
klickbara bilder

5 thoughts on “En dag i tunnelbanan – T Centralen

  1. maltanita 2016-10-25 / 23:38

    Vilka helt fantastiska bilder ! Jag som normalt inte alls är vän med att behöva åka tunnelbana får en helt annan dimension mot hur det kändes i vardagen på 70-80-talet. Hur många gånger har jag inte passerat Svedmyra med den då gröna tunnelbanan mot T-centralen där jag klev av till något som inte ens är i närheten av hur det såg ut då i jämförelse med idag. Tack för den nostalgiresan 😀

    Gilla

  2. by Tony D 2016-10-26 / 07:20

    Jag har ju upptäckt T-banan under de senaste åren. Förr, som mer regelrätt turist, sprang man i affärer i centrum och kollade ovan jord. T-banan är ju så smidigt sätt att ta sig till olika delar av Sthlm.

    Liked by 1 person

  3. KajsaLisa 2016-10-26 / 11:39

    T-Centralen är vacker, borde nog ge mig ut på vennesage med kameran efter Järvabanan. Solna och Kungsan gillar jag, sen portalen man satt upp vid tunnelmynningen i Stadshagen. Själv har jag snöat in på Londons tunnelbana som den fantastiska hallen från 1863 på Baker Street eller dom kakelklädda stationerna på Piccadillylinjen som fortfarande är original.T ex Covent Garden. Om du gillade mitt förra inlägg så kika närmare på det jag släppte i natt.

    Liked by 1 person

  4. by Tony D 2016-10-26 / 13:14

    Än så länge har jag upptäckarlusta kvar i Stockholm, därför är det kul med lite tips som Järvabanan t.ex.

    Gilla

Kommentera

