1972

IMG_2388
Aug 1972?! Tja, jag är 16 år och började jobba i juni direkt efter 9:an och nu jag har just haft min första semester. 06:20 tog jag som vanligt moppen de 300 meterna ned till syfabriken och stämplade in lagom till 06:30. Morsan hade som brukligt gjort klart mina 2 mackor med stekt ägg som jag lade på hatthyllan i omklädningsrummet. Jag gick in i rummet där ångpressarna stod, som gjorde alla byxor snygga och släta med knivskarpa pressveck. De gamla gubbarna kom in och började pressa och de heta ångorna spreds i rummet, några fönster öppnades och den friska luften blandades med ångan. Jag hoppade upp på den stora bänken medan någon kom in med den första högen färdigsydda byxor och travarna av byxor växte på ena sidan och jag satt uppkrupen i mitten med ryggen mot väggen och klippte av trådändar med den lilla vassa saxen och vrängde byxorna till rätsida och staplade dem i en snygg hög på andra sidan innan de hämtades och skulle vidare till pressning och sedan avsynas.
Efter jobbet skulle jag ta bussen in till stan för att kolla på en stereo, något skall ju köpas för den första lönen.
#tony_goes_retro #throwbackthursday

2 thoughts on “1972

  1. Dan Crona 2017-08-03 / 21:08

    Jag åkte med bak i tiden där. Tack för den resan 🙂

    Gilla

  2. Tony D 2017-08-03 / 21:14

    Tack för kommentaren 🙂

    Gilla

Kommentera

